Spring naar content

Betaalgedrag: een duwtje om aanmaningen te betalen

7 maart 2018

Duwtje paste een aanmaning van de gemeente Enschede aan. In deze interactieve pdf vind je de tekst van de brief. Bij de aanpassingen staat uitleg over de gebruikte technieken.

Duwtje onderzocht hoe de gemeente Enschede het aantal debiteuren kon verkleinen. In het rapport ‘Eigen schuld… of niet?’ lees je dat Duwtje verschillende kansen zag. De organisatie sprak met medewerkers van de gemeente en mensen uit de doelgroep, en besloot de aanmaningsbrief aan te passen.

Duwtje gebruikte technieken uit de gedragswetenschap en nudging om de brief aan te passen (nudging maakt het gewenste gedrag aantrekkelijker).

De gemeente gebruikte een aantal maanden de standaard aanmaning en de Duwtje-brief naast elkaar. Het aantal mensen dat in actie kwam, lag bij de Duwtje-brief 30% hoger. Het aantal betalingen steeg met 27%.

Gerelateerde artikelen

Verkenning stelsel schuldhulpverlening

In de afgelopen jaren is onvrede ontstaan over de aanpak van problematische schulden. Er was veel aandacht voor knelpunten en...

Jannie van den Berg: ‘Laat ondernemers met schulden niet in de kou staan’

Onwil wil ze het niet noemen, eerder onbekendheid met de mogelijkheden. Maar Jannie van den Berg (Zelfstandigenloket Flevoland) verbaast zich...

Financiële kwetsbaarheid en huiselijk geweld en kindermishandeling

Uit cijfers komt naar voren dat 5,5 procent van de Nederlanders van 18 jaar en ouder de afgelopen vijf jaar minimaal één keer met fysiek of seksueel geweld door toedoen…