Cliëntenvertegenwoordigers over de praktijk van arbeidstoeleiding en re-integratie bij gemeenten en UWV
In dit rapport van de Vrije Universiteit Amsterdam staat de managementpraktijk van arbeidstoeleiding en re-integratie bij gemeenten en het UWV centraal. Het doel van het onderzoek was om, vanuit het perspectief van cliëntenvertegenwoordigers, te leren hoe de ervaringen van cliënten beter betrokken kunnen worden bij de professionalisering van de dienstverlening. Diverse gemeenten, het UWV, Divosa, SAM en de Landelijke Cliëntenraad (LCR) werkten mee aan dit project.
Uit het onderzoek blijkt dat de dialoog tussen cliënten en professionals structureel verbeterd kan worden. De belangrijkste conclusies zijn:
- Er wordt vanuit leidinggevenden en organisaties te weinig gestuurd op het vergroten van de aandacht voor het verhaal van de cliënt.
- Er is geen dialoog over de prioriteiten en keuzes die professionals maken, waardoor cliënten hier geen inzicht in krijgen.
- De focus in de dienstverlening ligt te veel op de doelen van de wetgeving en te weinig op het persoonlijke verhaal en de behoeften van de cliënt.
- Er is vaak sprake van een ‘blinde vlek’ voor de complexe leefwereld van cliënten, waardoor de systeemwereld de leefwereld koloniseert.
Wat kun je ermee in de praktijk?
De publicatie dient als achtergrondinformatie en biedt inspiratie en ideeën. Het rapport is een duidelijke oproep aan professionals, leidinggevenden en bestuurders om de dialoog met cliënten veel vaker op te zoeken. De lessen en aanbevelingen kunnen gebruikt worden om de cliëntenparticipatie binnen de eigen organisatie te versterken en de dienstverlening beter te laten aansluiten op de leefwereld van inwoners.
Voor wie is het relevant?
Dit rapport is relevant voor beleidsmedewerkers, leidinggevenden en uitvoerend professionals bij gemeenten en het UWV binnen het domein werk en re-integratie. Het biedt concrete handvatten en inzichten om de samenwerking met cliënten(raden) te verbeteren en de professionaliteit van de uitvoering te versterken.