Spring naar content

De rol van regionale werkgeversservicepunten in de arbeidsmarkt

20 april 2023

Werk en inkomen

De Nederlandse Arbeidsinspectie onderzocht de doeltreffendheid van de dienstverlening door regionale werkgeversservicepunten (WSP’s). Het rapport beschrijft hoe gemeenten en het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV) samenwerken om werkgevers te ondersteunen bij het vervullen van vacatures. Dit onderzoek, uitgevoerd in 2021 en 2022, biedt inzicht in de stand van zaken en de effectiviteit van de samenwerking binnen het stelsel van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Wet SUWI).

Veel werkgevers hebben moeite om vacatures te vervullen. Tegelijkertijd zijn er nog veel werkzoekenden. UWV en gemeenten hebben de taak om werkgevers te ondersteunen bij het werven van personeel. Hiervoor werken gemeenten en UWV in elke arbeidsmarktregio samen in een regionaal werkgevers-servicepunt. Een goede samenwerking is van belang voor werkzoekenden en werkgevers. De inspectie ziet mogelijkheden voor verbetering en formuleert drie belangrijke aandachtspunten voor de regio’s:

  • Versterk de samenwerking in de arbeidsmarktregio’s door diensten daadwerkelijk regionaal in plaats van lokaal of subregionaal aan te bieden.
  • Verbeter de wisselwerking tussen werkgevers- en werkzoekendendienstverlening om vraag en aanbod beter op elkaar aan te laten sluiten.
  • Vergroot het bereik van de werkgeversservicepunten, aangezien de bekendheid onder werkgevers nog onvoldoende is.

Wat kun je ermee in de praktijk?

Je kunt deze publicatie gebruiken als onderbouwing voor beleidskeuzes en om de governance in jouw arbeidsmarktregio tegen het licht te houden. Het rapport houdt je een spiegel voor wat betreft de effectiviteit van de huidige samenwerking. Daarnaast bevat het document beschrijvingen van werkende praktijken die dienen als inspiratiebron om de dienstverlening aan werkgevers en de matching van kandidaten te verbeteren.

Voor wie is het relevant?

Dit rapport is relevant voor beleidsmedewerkers, managers en bestuurders in het sociaal domein, specifiek op het gebied van werk en inkomen. De informatie is vooral van belang voor professionals die betrokken zijn bij de inrichting en aansturing van regionale werkgeversservicepunten en de samenwerking tussen gemeenten en UWV.

Gerelateerde artikelen

Arbeidsinspectie: stelsel werk en inkomen te complex en ontoereikend

De Nederlandse Arbeidsinspectie publiceert de Spiegel Bestaanszekerheid 2022. Dit rapport beoordeelt het stelsel van werk en inkomen. De conclusie is dat de bestaanszekerheid van veel inwoners onvoldoende is en dat…

Doeltreffendheid van re-integratiedienstverlening in het kader van de Participatiewet

De Nederlandse Arbeidsinspectie onderzocht de re-integratiedienstverlening in de Participatiewet. Dit rapport brengt de knelpunten in kaart die klantmanagers ervaren. De belangrijkste risico's zijn tijdgebrek, hoge caseloads en een ontoereikend instrumentarium.

Cliëntenvertegenwoordigers over de praktijk van arbeidstoeleiding en re-integratie bij gemeenten en UWV

De Vrije Universiteit Amsterdam onderzocht de ervaringen van cliëntenvertegenwoordigers met de re-integratiedienstverlening. Dit rapport beschrijft de noodzaak van een betere dialoog tussen cliënten en professionals. Het biedt lessen om de…