Spring naar content

Risico’s re-integratiedienstverlening Participatiewet

1 september 2024

Werk en inkomen

De Nederlandse Arbeidsinspectie heeft onderzocht welke risico’s gemeentelijke klantmanagers zien voor de doeltreffendheid van de re-integratiedienstverlening. Het rapport brengt in kaart waarom professionals inwoners niet altijd de ondersteuning kunnen bieden die nodig is om werk te vinden en te behouden. De aanleiding is het toezicht van de Arbeidsinspectie op de uitvoering van de Participatiewet.

Klantmanagers geven aan dat zij hun werk niet altijd goed kunnen doen. Zij ervaren verschillende belemmeringen in de praktijk. De belangrijkste risico’s die zij noemen zijn:

  • het ontbreken van benodigde kennis en vaardigheden en te weinig mogelijkheden voor professionalisering.
  • een tekort aan tijd door een te hoge werkdruk en grote caseloads;
  • een gebrek aan passende re-integratie-instrumenten om inwoners maatwerk te kunnen bieden;
  • onvoldoende steun vanuit de eigen gemeentelijke organisatie, bijvoorbeeld van het management of beleid;

Wat kun je ermee in de praktijk?

Deze publicatie dient als onderbouwing en agendering. Je kunt het rapport gebruiken om het gesprek aan te gaan binnen de gemeente over de knelpunten die klantmanagers ervaren in de uitvoering. Het biedt aanknopingspunten om de dienstverlening en de randvoorwaarden voor professionals te verbeteren.

Voor wie is het relevant?

Het onderzoek is relevant voor iedereen die betrokken is bij de uitvoering van de Participatiewet. Het is lezenswaardig voor beleidsmedewerkers en managers om inzicht te krijgen in de uitvoeringspraktijk. Voor klantmanagers biedt het rapport herkenning en een onderbouwing van de knelpunten die zij dagelijks ervaren.

Gerelateerde artikelen

Cliëntenvertegenwoordigers over de praktijk van arbeidstoeleiding en re-integratie bij gemeenten en UWV

De Vrije Universiteit Amsterdam onderzocht de ervaringen van cliëntenvertegenwoordigers met de re-integratiedienstverlening. Dit rapport beschrijft de noodzaak van een betere dialoog tussen cliënten en professionals. Het biedt lessen om de…

Portretten van klantmanagers en klanten in de bijstand

Deze publicatie belicht de relatie tussen klant en klantmanager in de bijstand. Aan de hand van persoonlijke verhalen wordt het belang van nabijheid en een menselijke benadering getoond. Het laat…