Beroepsvorming als samenspel in het sociaal domein
In deze lectorale rede, uitgesproken door dr. Lineke van Hal bij haar inauguratie als bijzonder lector aan Zuyd Hogeschool, staat de professional in het publiek sociaal domein van werk en inkomen centraal. De aanleiding is dat de beroepsgroep – met onder andere klantmanagers en beleidsmedewerkers – onder druk staat en te maken heeft met een ‘gefragmenteerde’ professionele identiteit. Het doel van de rede is om aan te geven hoe deze professionals versterkt kunnen worden, zodat zij hun belangrijke maatschappelijke opdracht beter kunnen uitvoeren.
De centrale boodschap is dat ‘beroepsvorming als samenspel’ de sleutel is tot versterking van de professional. Dit vraagt om een samenhangende aanpak op drie niveaus:
- Normatieve professionalisering: Professionals moeten de ruimte krijgen en nemen om te handelen naar hun professionele oordeel en de ‘geest van de wet’, in plaats van zich uitsluitend te richten op de regels en kaders.
- Professionele identiteitsvorming: Er is meer aandacht nodig voor wie de professional is, wat diegene kan en wat diens professionele identiteit is, voorbij de focus op enkel de benodigde competenties.
- Collectieve professionalisering: De beroepsgroep moet als collectief worden versterkt. Het gaat om het ontwikkelen van een gedeelde kennisbasis, beroepsethiek en kwaliteitsstandaarden.
Wat kun je ermee in de praktijk?
Deze publicatie dient als inspiratie en ideeën en achtergrondinformatie. De rede biedt een diepgaande reflectie op de staat van de professionalisering in het domein van werk en inkomen. Het geeft concrete handvatten en een denkkader voor managers, HR-adviseurs en opleiders om te werken aan de versterking van professionals en de ontwikkeling van het vakmanschap.
Voor wie is het relevant?
De lectorale rede is relevant voor een brede groep binnen het sociaal domein. In de eerste plaats voor (strategisch) beleidsmedewerkers en managers bij gemeenten die verantwoordelijk zijn voor de kwaliteit van de uitvoering en de professionalisering van medewerkers. Daarnaast is het zeer lezenswaardig voor de professionals zelf en voor docenten en onderzoekers bij hogescholen.