Spring naar content

Hoe schaamte bij armoede leidt tot statusconsumptie

8 mei 2018

Armoede en schulden

Veel mensen schamen zich voor hun financiële situatie. Ze willen niet dat anderen zien dat ze weinig te besteden hebben. Daarom kopen ze vaak statusverhogende producten om indruk te maken op anderen. De onderzoekers wilden weten of mensen die arm zijn zich schamen voor hun financiële situatie. En hebben ze daardoor meer interesse in status en statusconsumptie? Statusconsumptie betekent dat mensen spullen kopen om hun status te verhogen of indruk te maken op anderen. Bijvoorbeeld merkproducten, juwelen of luxe auto’s. De onderzoekers ondervroegen mensen in de VS en het Verenigd Koninkrijk. De vragen gingen over hun financiële situatie, financiële schaamte, statusoriëntatie en statusconsumptie. 

Bijna 1 op de 3 mensen schaamt zich voor zijn financiële situatie

32,4% van de deelnemers schaamt zich in meer of mindere mate voor zijn financiële situatie. Die schaamte zorgt er inderdaad voor dat ze meer interesse hebben in status. Dat leidt tot meer statusconsumptie. 

Inkomen heeft 2 tegenovergestelde effecten op statusconsumptie. Mensen met een hoger inkomen kopen meer spullen omdat ze meer geld te besteden hadden. Mensen met een lager inkomen willen zo hun zelfbeeld en status  herstellen.

Schaamte verklaart interesse in statusproducten

Armoede leidt vaak tot financiële schaamte. Dat vergroot de interesse in status en verklaart waarom mensen met weinig geld toch vaak statusproducten kopen.
 

Gerelateerde artikelen

Rijk aan gedragsinzichten 2023

Het rapport 'Rijk aan gedragsinzichten' is een gezamenlijke uitgave van alle ministeries, waarin een indruk wordt gegeven van de uitgevoerde...

Bufferbudget als oplossing voor inkomstenverrekening?

Wat is er mogelijk om financiële instabiliteit te beperken die kan ontstaan wanneer iemand in de bijstand deeltijd gaat werken? Het bufferbudget lijkt een mogelijke oplossing.

Geldzaken in de praktijk 2018-2019

De meeste Nederlanders hebben meer abonnementen dan ze denken. Ze zijn er zich dus ook niet van bewust hoeveel geld ze eraan uitgeven.