Spring naar content

Naar succesvolle ketensamenwerking: knelpunten oplossen!

Voor professionals, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen die in hun werk mensen met (dreigende) financiële problemen helpen

17 april 2023

De kwaliteit van de dienstverlening staat en valt met vernieuwing. In de sociaal-financiële dienstverlening werken beroepskrachten en vrijwilligers samen als ketenpartners. Het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals gezamenlijke spreekuren, is op zichzelf al een uitdaging. Als dat gebeurt in ketenverband, komen daar nieuwe uitdagingen bij. Om daarbij een handje te helpen heeft de Hogeschool Utrecht de belangrijkste knelpunten en oplossingen op een rijtje gezet. Hiervoor zijn geleerde lessen opgehaald uit de literatuur en de praktijk. Het doel is om een bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering van de sociaal-financiële dienstverlening.

De waaier is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren door geleerde lessen uit de literatuur en praktijk toe te passen, en is relevant voor iedereen die regelmatig met partners samenwerkt om hun dienstverlening te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Handreiking: ‘Aan de slag met de CAK-lijst’

Gemeenten gebruiken steeds vaker de CAK-lijst om inwoners met langdurige schulden te benaderen. Deze handreiking ondersteunt gemeenten bij het opzetten van een eigen outreachende aanpak.

Factsheet thuisadministratie

Een overzicht van thuisadministratie in Nederland: hoeveel organisaties bieden deze hulp aan en hoeveel vrijwilligers zetten zich in? Welke hulpvragen krijgen ze en wat levert de hulp op? De resultaten…

Financiële problemen onder MBO studenten

In dit onderzoek onder mbo-studenten komen bevindingen naar voren die weergeven hoe mbo-studenten omgaan met hun financiën.