Spring naar content

Naar succesvolle ketensamenwerking: knelpunten oplossen!

Voor professionals, vrijwilligers en ervaringsdeskundigen die in hun werk mensen met (dreigende) financiële problemen helpen

17 april 2023

De kwaliteit van de dienstverlening staat en valt met vernieuwing. In de sociaal-financiële dienstverlening werken beroepskrachten en vrijwilligers samen als ketenpartners. Het ontwikkelen van nieuwe diensten, zoals gezamenlijke spreekuren, is op zichzelf al een uitdaging. Als dat gebeurt in ketenverband, komen daar nieuwe uitdagingen bij. Om daarbij een handje te helpen heeft de Hogeschool Utrecht de belangrijkste knelpunten en oplossingen op een rijtje gezet. Hiervoor zijn geleerde lessen opgehaald uit de literatuur en de praktijk. Het doel is om een bijdrage te leveren aan de vernieuwing en verbetering van de sociaal-financiële dienstverlening.

De waaier is bedoeld om de kwaliteit van dienstverlening te verbeteren door geleerde lessen uit de literatuur en praktijk toe te passen, en is relevant voor iedereen die regelmatig met partners samenwerkt om hun dienstverlening te verbeteren.

Gerelateerde artikelen

Toeslagen terugbetalen

Wie te veel toeslagen ontvangt, moet die op een later moment terugbetalen. De helft kan zijn toeslagschuld snel afbetalen, maar honderdduizenden huishoudens belanden langdurig in de schulden. Hoe voorkom je…

Vroegsignalering schulden

Hoe kun je als gemeente vroegsignalering van schulden succesvol opzetten? In dit rapport vind je de belangrijkste bevindingen uit onderzoek naar pilots met vroegsignalering van schulden in 8 gemeenten, en…

Ervaringskennis in Vroegsignalering

Uit onderzoek blijkt dat ervaringskennis—de kennis van mensen die zelf schulden hebben overwonnen—kan helpen bij het effectief leggen van contact met inwoners. Deze ervaringsdeskundigen spreken de taal van de doelgroep,…