Spring naar content

Tips voor goed contact

Handreiking Vroeg Eropaf

16 november 2023

In de handreiking van Vroeg Eropaf zijn een aantal praktische tips voor goed contact met inwoners op een rij gezet. Dienst- en hulpverleners kunnen gebruik maken van deze tips in hun contact met cliënten.

Contact leggen

  • Het combineren van meerdere communicatievormen
    Om de inwoner zo snel mogelijk te bereiken, kunnen het beste meerdere communicatievormen ingezet worden. De ingezette communicatievormen kunnen kort op elkaar worden ingezet. Denk bijvoorbeeld aan een combinatie van een mail en een telefoontje. 
  • Het afstemmen van het communicatiemiddel op de doelgroep
    Kijk naar het totaalplaatje van de inwoners.
  • Het experimenteren met nieuwe tijdstippen
    Zoek naar tijdstippen waarop de kans op contact met inwoners het grootst is.
  • Het aanpassen van je taalgebruik op de doelgroep en een duidelijke uitleg
    De uitleg kan bijvoorbeeld ook door middel van een filmpje vormgegeven worden.

Contact benutten

  • Het nemen van voldoende tijd en moeite om te luisteren
    Laat mensen zich gehoord en gezien voelen. Dit vergroot hun bereidheid om hulp te aanvaarden.
  • Duidelijkheid en eerlijkheid over de dienstverleningsmogelijkheden
    Wees duidelijk en eerlijk over wat je wel en niet voor de inwoner kan betekenen. Maak de situatie niet mooier dan die is en doe geen beloften die niet waargemaakt kunnen worden. 

Schriftelijke en verbale communicatie

  • Persoonlijke communicatie
  • Het persoonlijk maken van het gesprek door informatie over jezelf te delen
  • Het centraal stellen van de hoofdboodschap en niet van de (negatieve) aanleiding
  • Het normaliseren van de situatie
  • Het samen-gevoel benadrukken
  • Het oproepen tot het nemen van concrete stappen
  • Makkelijke woorden en korte zinnen gebruiken

Gerelateerde artikelen

Klantreis: herkennen en oplossen van problematische schulden

Volg de klantreis van een jong gezin met schulden. Welke problemen komt dit gezin tegen en wat kun je als sociale professional doen om te helpen? In 30 minuten doorloop…

Misstanden incassomarkt

Het kabinet wil dat incassobureaus zorgvuldig en maatschappelijk verantwoord incasseren. Overheid en branchevereniging hebben daar regels voor opgesteld. Hoe vaak overtreden incassobureaus de regels?

Armoede onder ouderen met een migratieachtergrond

Ouderen met een migratieachtergrond lopen verhoogd risico op armoede. Hiervoor is de voornaamste reden de incomplete AOW-opbouw, omdat deze groep...