Kennisbank
Kennis over schuldhulpverlening vinden en delen. Ben je op zoek naar een praktische handreiking, een tool of andere publicaties die je verder helpen in jouw werk? In de kennisbank hebben we alle informatie voor je verzameld. Gebruik de filters om informatie te zoeken en te sorteren. Regelmatig verschijnen er nieuwe publicaties.
Filters:
Sorteer op:
Wat werkt? Handreiking om een planevaluatie te maken
Hoe weet je of een nieuwe interventie gaat werken? Met een planevaluatie onderzoek je van tevoren welke effecten je van een interventie kunt verwachten. In deze handreiking leer je uit…
Studielening: hoe bemoedig je studenten om een passend bedrag te lenen?
Sinds het introduceren van het leenstelsel in 2015, zijn de studieschulden sterk toegenomen en zijn studenten meer geld gaan lenen…
Hoe te zorgen voor ‘echt ontzorgen’?
De pilot ontzorgen Vanaf 1 januari 2022 gaat de Wet inburgering 2021 in. Het ministerie van SZW heeft ter ondersteuning…
Naar een interventie tegen geldezels
Geldezels (ook wel money mules genoemd) zijn personen die hun bankrekening laten misbruiken voor criminele doeleinden. Vaak wordt de bankrekening van en kwetsbaar persoon gebruikt om geld door te sluizen…
Dashboard schuldinterventies
In opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) en Divosa heeft het CBS onderzoek gedaan naar schuldhulpinterventies op lokaal niveau. Dit onderzoek is uitgevoerd op lokaal niveau…
Handreiking voor het bevorderen van gezond financieel gedrag
Maak het Makkelijk, Aantrekkelijk, Sociaal en Tijdig (MAST). Met deze vier eenvoudige principes kunnen beleidsmedewerkers en uitvoerders in schuldhulpverlening het verschil maken en hun klanten veel beter ondersteunen naar gezond…
Klantmonitoring in stabilisatie
Door beter aan te sluiten bij de beleving en eigenschappen van de klant en bij de start van het schuldhulpverleningstraject te kiezen voor het juiste behandelplan kan de effectiviteit en…
Aan de slag met MAST
De laatste jaren zijn inzichten vanuit de gedragswetenschap een steeds belangrijkere rol gaan spelen binnen de schuldhulpverlening in Nederland. Het Behavioural Insights Team in Engeland ontwikkelde onder de naam “EAST”…
8TING in de schuldhulpverlening
In de periode augustus 2018 – januari 2020 heeft de pilot 8TING plaatsgevonden. Binnen deze pilot kregen cliënten persoonlijke digitale ondersteuning ontvangen door middel van een app. Deze app gaf…
De sociale impact van de coronacrisis
De coronacrisis heeft verstrekkende gevolgen voor de kwetsbare groepen in Nederland. Er zijn al veel signalen uit verschillende gemeenten waar gezinnen onder druk staan en jongeren minder toekomstperspectief zien. Naar…