Spring naar content

De kwetsbare klant in beweging krijgen

28 oktober 2020

Uit een onderzoek van het NIBUD blijkt dat het niet betalen van een schadeverzekering een goede indicator is voor eventuele problematische schulden bij de klant. Hierdoor is er een onderzoek uitgevoerd naar het optimaliseren van het debiteurencommunicatieproces, zodat ervoor gezorgd kan worden dat de klanten die een risico op problematische schulden lopen op tijd contact opnemen met hun schadeverzekeraar om tot een passende oplossing te komen. Door middel van de medewerking van Centraal Beheer, De Vereende en OHRA konden er verschillende interventies in de praktijk getest worden. Voor dit onderzoek zijn bij de drie betrokken schadeverzekeraars random control trials binnen het debiteurencommunicatieproces uitgevoerd. De inzichten en materialen kunnen door verzekeraars, gemeenten en andere organisaties ingezet worden in hun eigen communicatieproces. Voor het volledige rapport kan er contact opgenomen worden met het Verbond van Verzekeraars.

Resultaten

  • In veel gevallen is er geen sprake van een toename in contact wanneer er een contact optie aangeboden wordt wanneer de klant de openstaande rekening niet kan betalen. Alleen wanneer OHRA een laatste ingebrekestellingsmail stuurde met een groot blok met contact opties erin, klikten meer klanten op de contact opties.
  • Het kanaal dat een schadeverzekeraar gebruikt als communicatiemiddel voor communicatie over de openstaande betalingsachterstand heeft invloed op het betaalgedrag van de klant.
  • Het versturen van een extra SMS vlak voordat een schadeverzekering royeert, zorgt voor een toename in het aantal betalingen, waardoor minder klanten geroyeerd worden. 

Gerelateerde artikelen

Monitor financieel bewustzijn Nederlanders 2018

Motivaction onderzocht in opdracht van Aegon de financiële kennis en het financieel bewustzijn van Nederlanders. Ze hebben daarvoor de FinQ-score ontwikkeld. Deze score is gebaseerd op opvattingen, overtuigingen, kennis en…

Studeren zonder financiële zorgen

Uit de Landelijke Studenten Monitor, die het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap jaarlijks uitvoert, blijkt dat 13,6% van alle...

Rapport peiling coronacrisis: financiële gevolgen voor huishoudens

Dit onderzoek is uitgevoerd door het Nibud en bekijkt de effecten van de coronacrisis op de financiële situatie van burgers. Er wordt met name gekeken of burgers te maken hebben…