Spring naar content

Leren van en met elkaar: handreiking

Hoe schuldhulporganisaties (meer) lerende organisaties worden

31 december 2019

De schuldhulpverlening verandert voortdurend. Daarom moeten organisaties zich steeds blijven ontwikkelen. Hoe word je een lerende organisatie en wat heb je daarvoor nodig? Een handreiking.

De schuldhulpverlening verandert voortdurend en organisaties voor schuldhulp moeten zich daaraan aanpassen. Niet alleen de afdeling Schuldhulpverlening, maar ook andere gemeentelijke afdelingen die mensen met schulden zien, sociale wijkteams, welzijnsorganisaties en kredietbanken. 

Deze handreiking helpt organisaties om te blijven leren en veranderen. Je krijgt eerst antwoord op de vraag wat een ‘lerende organisatie’ is en waaraan je die herkent. Daarna legt de handreiking uit wat je nodig hebt om te kunnen leren en welke factoren daarbij helpen. 

De kunst is de nadruk te leggen op wat mensen nog kunnen leren in plaats van op wat er nog ontbreekt

Tot slot vind je in de handreiking een stappenplan waarmee professionals en organisaties zich kunnen ontwikkelen tot een lerende organisatie. 

De handreiking is gebaseerd op literatuuronderzoek naar lerende organisaties en op ervaringen uit de praktijk. De onderzoekers hebben daarvoor bij 3 schuldhulporganisaties een traject opgezet om een lerende organisatie te worden. Ook hebben ze interviews gehouden met organisaties die bezig zijn een lerende organisatie te worden. 
 

Gerelateerde artikelen

Geen gerelateerde artikelen gevonden