Versterken van cultuur- en gendersensitief werken op het domein van geldzorgen, armoede en schulden
12 april 2024
Het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid geeft vanuit verschillende directies aandacht aan cultuur- en gendersensitief werken, onder andere op het gebied van geldzorgen, armoede en schulden. Met dit onderzoek wil het ministerie verkennen of een lerend netwerk een passende vorm is voor het versterken van cultuur- en gendersensitief werken van professionals en vrijwilligers die betrokken zijn bij de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden.
Een lerend netwerk is een groep personen van verschillende organisaties die vanuit gemeenschappelijk belang van elkaar willen leren door middel van voortdurende interactie. De basis om vanuit gemeenschappelijk belang van elkaar te leren in interactie met elkaar is nu niet aanwezig bij gemeenten en vrijwilligersorganisaties omdat zij op dit moment te weinig urgentie ervaren op dit thema, terwijl het een van de belangrijkste randvoorwaarden is om een lerend netwerk op te starten. Daarom is bewustwording bij en het verhogen van kennis van professionals en vrijwilligers eerst nodig om cultuur- en gendersensitief werken te versterken. Nadat dit is gedaan kan een lerend netwerk een passende beleidsinterventie zijn om cultuur- en gendersensitief werken (verder) te versterken, maar op dit moment is een lerend netwerk echter nog geen passende beleidsinterventie.
Alternatieve aanpakken
Uit het onderzoek zijn een aantal alternatieve aanpakken naar voren gekomen die kunnen bijdragen aan het creëren van bewustwording en urgentie en het verhogen van kennis om cultuur- en gendersensitief werken te versterken bij de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden:
- Laat het belang van cultuur- en gendersensitief werken zien en sluit daarbij aan bij de bestaande platformen, organisaties en initiatieven.
- Creëer een duurzame samenwerking tussen gemeenten en sleutelfiguren, ervaringsdeskundigen en (zelf)organisaties
- Maak cultuur- en gendersensitief werken onderdeel van opleidingen en trainingen voor professionals en vrijwilligers
Geadviseerd wordt om samen met betrokken stakeholders een plan van aanpak te maken aan de hand van vijf bouwstenen: visie, belang, plan, middelen en competenties. In dit plan van aanpak kunnen de drie alternatieve aanpakken voor een lerend netwerk worden verwerkt.