Spring naar content

Gids ZakgeldProject

Een vuist tegen toekomstige financiële problemen voor kinderen van nu.

27 mei 2023

Vanuit de Werkplaats Sociaal Domein Nijmegen werken het Lectoraat Versterken van Sociale Kwaliteit van de HAN en Bindkracht10 binnen het ZakgeldProject aan het voorkomen of doorbreken van generatie-armoede.

In gezinnen waar langdurig geldproblemen zijn, merken de kinderen vaak dat er iets aan de hand is. Ze hebben bijvoorbeeld niet zoveel geld als andere gezinnen of ze merken da hun ouders zorgen hebben. Deze ouders willen, net als andere ouders, dat hun kinderen later genoeg geld verdienen en goed met hun geld omgaan. Goed met geld omgaan leer je al op jonge leeftijd. Kinderen leren daarbij veel van hun ouders en het voorbeeld dat zij geven. De vraag is: ‘hoe leren kinderen met geld omgaan als er thuis weinig geld is?’ en ‘hoe kunnen en willen ouders daarbij geholpen worden?’ Het ZakgeldProject is een manier om ouders en kinderen te ondersteunen. Deze Gids dient als ondersteuning van het project, zodat iedereen kan leren van de ervaringen van ouders, kinderen, sociaal werkers, ervaringsdeskundigen en onderzoekers. Daarnaast kan de Gids sociaal werkers, ervaringscoaches en ouders helpen die samen een ZakgeldProject willen starten.

Het ZakgeldProject

In het ZakgeldProject krijgen kinderen, die geen zakgeld kunnen krijgen van hun ouders, ‘leergeld’. Op die manier leren zij praktisch om te gaan met geld en wordt financieel risicogedrag tegen gegaan. Tegelijkertijd volgen zij een coachingstraject. In het coachingstraject ontmoeten ouders elkaar gedurende een half jaar tien keer in bijeenkomsten begeleid door professionele coaches en met minstens een ervaringscoach. Vijf keer zijn de kinderen ook aanwezig. Bij iedere bijeenkomst ontvangen ouders zakgeld voor hun deelnemende kind(eren). Het zakgeld dat gegeven wordt is volgens Nibud-standaarden,

Doelen van het ZakgeldProject

  • Bijdragen aan het doorbreken van generatiearmoede
  • Vergroten van weten, kunnen en doen van ouders, kinderen en coaches
  • Vergroten van het netwerk van ouders
  • Positieve gesprekken over het omgaan met geld

Zelf een zakgeldproject starten in jouw regio?

In de Gids lees je hoe je zelf kunt komen tot een ZakgeldProject. Dit wordt gedaan in drie fasen: voorbereiden, uitvoeren en doorgaan.

Fase 1: voorbereiden

  • Zorg voor een plan en draagvlak in de regio: betrek mensen met ervaringskennis bij de voorbereiding, zorg voor draagvlak, zorg voor een plan, zorg voor geld en faciliteiten en stel een projectteam samen van ervaingscoaches, sociaal werkers en jongerenwerkers.
  • Ga aan de slag met de concrete voorbereiding: geef het wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe van de bijeenkomsten vorm en sluit aan bij de ouders en kinderen.
  • Geef ruimte aan ervaring, ervaringskennis en ervaringsdeskundigheid: geef ruimte aan gedeelde ervaringen, ervaringskennis, ervaringsdeskundigheid, de rol van ervaringscoach en de rol van de ouders.

Fase 2: uitvoeren

  • Maak samen een aantrekkelijk programma: kies vaste onderdelen van de bijeenkomsten voor ouders, bepaal een programma voor de ouders, bepaal een programma voor de kinderen en gebruik tips uit de praktijk.
  • Ondersteun de groep: leer van elkaar en kijk naar de rol en taken van de coaches.

Fase 3: versterken

  • Laat het ZakgeldProject groeien: versterk en evalueer het project.

In de Gids is iedere stap volledig uitgewerkt. Bij de Gids zijn handige downloads (onder andere aanvraag financiële ondersteuning, money memory, spaarboom en een zakgeldcontract) gemaakt om zelf te gebruiken. 

Gerelateerde artikelen

De invloed van armoede op schoolprestaties

Welke gevolgen heeft armoede voor de schoolprestaties? Omgeving, stress bij ouders en de invloed van stress op kinderen worden nader bekeken.

Draagt lesmateriaal bij aan het vergroten van financiële vaardigheden van basisschoolleerlingen?

Helpen lessen om bij basisschoolleerlingen financiële vaardigheden aan te leren en te verbeteren? Ja, als ze tenminste aansluiten op het niveau en de belevingswereld van kinderen. Ook moeten de lessen…

Duurzame aanpak van kinderarmoede

Arnhem hanteert een integrale, meerjarige aanpak om kinderarmoede te bestrijden, gericht op generatiearmoede, migratiearmoede en situationele armoede. De stad biedt praktische aanbevelingen voor een duurzame oplossing.