Spring naar content

Praktijkdag – Hulp zoeken en krijgen met een licht verstandelijke beperking

7 december 2021

Hoe goed is financiële hulpverlening afgestemd op mensen met een LVB? Tussen de 15% en 40% van de mensen die zich aan de verschillende loketten bij de gemeente melden met vragen en problemen, heeft een licht verstandelijke beperking (LVB). Mensen met een LVB hebben een groter risico om in meerdere sloten tegelijk te lopen. Omdat zij vaak niet herkend worden als zodanig is dit voor zowel de gemeente als de persoon zelf een verborgen probleem.

Tijdens deze sessie werd het benaderd van twee kanten: die van een ervaringsdeskundige en die van een gemeente. Wat ervaren mensen met een LVB als ze bij de gemeente komen? Waar lopen zij tegen aan? Welk effect hebben de procedures op je als je een LVB hebt? Wat doe je als je als gemeente een vermoeden hebt van een LVB? Hoe identificeer (of screen) je iemand met LVB zo vroeg mogelijk zodat je je werkprocessen en dienstverlening hier op kan aanpassen? En vooral, hoe kan je mensen met een LVB goed ondersteunen en begeleiden bij geldzorgen en schulden? Ellis Jongerius (directeur vereniging LFB en ervaringsdeskundige) en Christiaan Slooff (Senior Contractmanager Gemeente Rotterdam Maatschappelijke Ontwikkeling) gingen hierover in gesprek.

Gerelateerde artikelen

Financieel misbruik nog vaak verborgen achter de voordeur

Oud, jong, kwetsbaar of goedgelovig; stuk voor stuk kenmerken van slachtoffers. Financieel misbruik komt op grote schaal voor in Nederland....

Ondersteuning aan mensen met een LVB

Het Nibud heeft een Toolkit Ondersteuning aan mensen met een LVB voor financiële dienstverleners geïntroduceerd. Deze Toolkit helpt financiële dienstverleners...

Meer begrip voor mensen met een lichte verstandelijke beperking

Aan mensen die een lichte verstandelijke beperking hebben, zie je dat vaak niet. Daardoor reageren veel mensen ongeduldig als bijvoorbeeld afrekenen bij de kassa te lang duurt.